Om os

  • JetThruster Danmark / JetThruster Danmark ApS
  • Hvem er vi
  • Firma godkendt som distributør af JetThruster far Holland Marine Parts
  • Holland Marine Parts introducerer JatThruster Systemet
  • UDGIVELSER OG ARRANGEMENTER

.

JetThruster Danmark

Firmaet blev etableret i juli 2012 af Thomas Frich. Juli 2015 blev firmaet omdannet til ApS med navnet JetThruster Danmark ApS og Niels Frich som Direktør.

 

Hvem er vi ?

Thomas:
Thomas er tidligere styrmand i A.P. Møller Mærsk med skibsførereksamen fra Svendborg Navigationsskole i 1989. Senere Kaptajnløjtnant i Søværnet med mange års sejlerfaring i Danmark, på Færøerne og i Grønland. I 2008 forlod Thomas Forsvaret og blev IT-projektleder først i Rigspolitiet og senere i Naviair. I fritiden er Thomas frivillig Navigatør i Marinehjemmeværnet.
Thomas har således en solid sømandsmæssig baggrund og stor erfaring med sejlads og manøvrering af store og små fartøjer.

Niels:
Niels er uddannet maskinarbejder på Korsør Propeller A/S og blev senere Ingeniør fra Teknikum i Odense. Niels har mange års erfaring som Produktudviklings- og Kvalitetssikrings Ingeniør, herunder 15 år som Supervisor for MAN B&W i forbindelse med produktion og installation af store skibsmotorer på fabrikker og værfter i Fjernøsten. Niels har derfor god teknisk indsigt og erfaring med maskineri og installationer.

Niels og Thomas har sammen en 37 fods sejlbåd (Beneteau Oceanis 373 Clipper) fra 2006. I august 2012 blev båden udstyret med en JetThruster JT-50 Combi løsning. Båden anvendes nu til demonstration af JetThruster systemet. Du kan læse mere om installationen ved at klikke her.

.

Hvorfor en JetThruster..?
Vi er rigtig glade for vores sejlbåd, – men når det kommer til manøvrering i snævre løb og havne, har båden nogle grundlæggende problemer:

1) Vores båd er en såkaldt ”Familie Cruiser”. Det betyder at designeren har lagt stor vægt på komfort og god plads om læ. Desværre betyder det også, at båden har et relativt højt fribord som bevirker, at den har en voldsom afdrift, når der manøvreres i sidevind. Samtidig kan det være vanskeligt at dreje båden op mod vinden for motor, når der er meget lidt plads i havnebassinet… drejecirklen bliver simpelthen for stor. Allerværst går det når der skal bakkes i sidevind… man “taber” nemt stævnen, med mindre man bakker hurtigt, – hvilket kan være nervepirrende når man f.eks. skal ind imellem 2 pæle eller langs siden af en anden båd.

2) Den oplagte løsning vil selvfølgelig være en bov-truster… men dybgangen i stævnen er meget lille de første 3-4 meter agterover. Det betyder at installation af en konventionel bov-truster med en støbt glasfibertunnel er næsten umuligt. Vi kunne vælge en konventionel bov-truster, men det ville blive på bekostning af vores forreste ferskvandstank, – som vi ville være nød til at fjerne, for at skabe plads til thrusteren.
Problemerne omkring sikker havnemanøvrering betød rent faktisk, at vi brugte båden alt for lidt. Hvis det blæste fra ”vanskelige” retninger aflyste vi turen. Var vi kommet af sted, krydsede vi fingre for, at vindretningen var ”gunstig” når vi skulle tilbage i havn…. Det var ikke optimalt og det betød også, at vi meget sjældent sejlede ud alene, – da havnemanøvren ofte krævede 2 ekstra hænder.
I vores søgen efter en løsning på problematikken fandt vi firmaet Holland Marine Parts, som har udviklet en fleksibel og gennemprøvet JetThruster-løsning. Efter at have gennemset firmaets materiale og referencer blev vi så begejstret for konceptet, at vi fik lyst til at blive dansk distributør af produkterne. I løbet af få uger kom alt på plads med hjemmeside, firmaregistrering, bank og distributøraftale.
Vi fik installeret 
en JT-50 Combi løsning i vores egen båd og kan nu manøvrere båden sikkert ind og ud af havn. Klik her, hvis du vil læse mere om installationsforløbet.

.

Hvad kan vi tilbyde dig ?
Som den danske distributør af JetThruster systemet fra Holland Marine Part, kan vi tilbyde dig følgende:

  • Gør-det-selv løsningen: Salg af hele produktporteføljen herunder også kvalitetsbatterier. Denne løsning henvender sig til dig, som har “hænderne skruet rigtig på” og kan lave installationen selv eller som selv vil stå for kontakten til et værft. Vi er selvfølgelig behjælpelige med rådgivning og sammensætning af den “pakke” du har brug for. Der medfølger en udførlig installationsvejledning på engelsk sammen med dit system.
  • Total-løsning: Vi dimensionerer løsningen ud fra dine ønsker og monterer alt indenbords udstyr efter en aftalt tidsplan. Når den indenbords montering er klar sejler du båden til et aftalt værft, som laver de nødvendige skroggennemføringer i henhold til leverandørens specifikationer. Værftopholdet vil typisk være 2 døgn. Når installationen er færdig gennemfører vi sø-prøven sammen med dig og værftet. Vi er i øjeblikket i gang med at lave samarbejdsaftaler med flere danske bådværfter, som vil blive undervist i monteringen af vores produkter. Det første værft vi har lavet en aftale med, er værftet i Korsør Fiskerihavn. Værftet råder over en stor bedding, hvilket betyder, at din båd kan komme på land uden at masten skal afmonteres først.

.

Firma godkendt som distributør af JetThruster fra Holland Marine Parts


Den 25. juli 2012 blev JetThruster Danmark godkendt som dansk distributør af JetThruster løsninger fra Holland Marine Parts.  

.

Holland Marine Parts introducerer Jet-Thruster systemet:

Efter mange års udvikling er et nyt system kommet på markedet. Systemet letter manøvrering af sejl- og motorbåde ved hjælp af vandtryk, der frembringes af en såkaldt jet-thruster. Jet-Thruster systemet henter havvand op med en centrifugal pumpe. Fra pumpen ledes vandet, under høj hastighed, via fleksible slanger, til jetdyser placeret i skibets stævn og hæk. Vandtrykket fra dysserne gør det muligt, at dreje skibets stævn og hæk, hvilket gør havnemanøvrer til en let sag. Systemet opereres af elektriske 3-vejsventiler, der styres fra et joystick-panel placeret ved skibets manøvreplads. Jet-Thrusteren kan installeres i fartøjer fra 7 til 20 meters længde og kan monteres i fartøjer af stål, aluminium, træ og glasfiber.
 Jet-Thrusteren kan leveres som et enkeltsystem for placering i bov eller hæk (single) eller som et dobbeltsystem for placering i bov og hæk (combi).

 

Fem modeller
Jet-Thrusteren kan leveres i 5 størrelser: JT-30, JT-38, JT-50, JT-70 og JT-90. Numrene indikerer thrusterens kraft nemlig: 30, 38, 50, 70 og 90 Kilogram tryk. Jet-Thrusteren fremstilles i kompositmaterialer og rustfrit AISI 316 stål. JT-30 & JT-38 modellerne arbejder ved 12 Volt DC og de større modeller ved 24 Volt DC. Jet-Thrustere fra Holland Marine Parts leveres med et komplet installationssæt. For en succesfuld installation og anvendelse af systemet, er det vigtigt, at der anvendes komponenter fra JetThruster Danmark, som er Jet Thruster distributør for Holland Marine Parts.

 

Fordele ved jet-thrustere
En Jet-Thruster har mange fordele. Manøvrering af båden bliver en leg, selv på lidt plads og i hård vind. Systemet er stort set lydløst, fordi kavitation undgås, da der ikke er nogen propeller. Systemet har i sammenligning med traditionelle bovpropeller væsentlig mindre vandmodstand som følge af de relativt små åbninger i skroget. Yderligere har Jet-Thrusteren den fordel, at den kan installeres meget fleksibelt, og de relativt små skrog gennemføringer (60 mm) giver ikke anledning til svækkelse af skrog, etc. Endeligt er systemet stort set vedligeholdelsesfrit og der er ikke problemer med fremmedelementer i propelleren.

.

.

UDGIVELSER OG ARRANGEMENTER

.

Februar/marts 2017:
BOATSHOW 2017 i Fredericia

Vi var med på BoatShow 2017
, hvor vi oplevede en meget stor interesse for Jet Thruster Systemet. Vore nye produkter var Fjernstyrede Søventiler, Bådvarme og Sikkerhedsudstyr, som Redningsvæste, Redningsflåder, Håndholdt rød-diode-lys til erstatning af røde raketter og røde håndholdte lys. Mand Over Bord (MOB) system til standsning af motor og autopilot (auto selvstyre til sejlskibe) – dette system starter også SOS-signal med skibets lys og horn. Seabung paraply-tætning ved lækager i søventiler.

Du kan finde de mange produkter her.

 

November 2013:
Jet Thuster har udgivet et nyt internationalt magasin for 2013-2014. I magasinet kan du læse om selve systemet, monteringen af en Jet Thruster samt,  hvilken erfaringer andre bådejere har med deres Jet Thruster løsning.
Du kan læse magasinet online, ved at klikke på billedet herunder:

JetThruster Magazine 2013-2014-iconSeptember 2013:
“Jet & Jazz” – kom og oplev en Jet Thruster JT-50 Combi under Copenhagen Harbour Jazz Festival fredag den 13. og lørdag den 14. september i Nyhavn.
Klik her og læs mere om vores demosejladser

August 2013:
Kom og oplev en Jet Thruster JT-50 Combi live i Brøndby Havn.
Klik her og se dato for næste planlagte demonstration.

Februar/marts 2013:
BOATSHOW 2013 i Fredericia

Vi var med på 
Boatshow 2013 i Fredericia, hvor vi oplevede en meget stor interesse for Jet Thruster Systemet.
Du kan læse mere ved at klikke her.

November 2012:
Jet Thuster har udgivet et nyt internationalt magasin for 2012-2013. I magasinet kan du læse om selve systemet, monteringen af en Jet Thruster samt,  hvilken erfaringer andre bådejere har med deres Jet Thruster løsning.
Du kan læse magasinet online, ved at  klikke på billedet herunder: